Wednesday, November 24, 2010

1st entry

Assalaamualaikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah, segala puji hanya layak bagi Allah Tuhan sekelian alam dan selawat serta salam buat Rasul Junjungan, Muhammad SAW.

Selamat datang ke blog zafranyusrin.blogspot.com. Blog ini akan memuatkan perbincangan dan artikel-artikel berkenaan panduan kewangan, secara khususnya bertujuan untuk menyedarkan masyarakat Islam Malaysia berkenaan dengan bahayanya skim piramid, termasuk yang bertopengkan MLM. Blog ini diwujudkan sebagai menyokong usaha aktivis-aktivis yang sedia ada (yg paling popular tentunya Aidid Mu'addib). Blog ini bukan competitor kepada blog-blog sedia ada, sebaliknya merupakan satu sumbangan bersama. Konsepnya adalah: lagi ramai orang yang menyeru, lagi bertambah kesedaran masyarakat hendaknya, sehingga kita boleh menguburkan skim cepat kaya di dalam masyarakat kita.

Sememangnya sekarang ini terdapat pelbagai jenis skim cepat kaya yang dihadapkan kepada orang kita, iaitu orang Melayu. Ada yang secara terang-terangan, dan ada yang bersembunyi di sebalik perniagaan, terutamanya MLM. Semuanya tidak dapat lari dari satu method yang sama: Skim Piramid. Percayalah bahawa tiada jalan pintas atau jalan mudah untuk menjadi kaya, jika ada hampir pasti melalui jalan yang bhatil. Contoh jelas, mencuri dan merompak adalah jalan pintas menjadi kaya, tetapi ia adalah jalan yang haram.

Percayalah bahawa sistem multiply savings dalam masa yang singkat adalah tidak wujud, yang wujud adalah satu sistem piramid yang sangat kejam. Saya akan membuktikan bahawa ia sangat kejam pada entry-entry akan datang.

Apabila datang kepadamu satu golongan yang menunjuk-nunjuk kekayaan mereka dan mengajak kamu menjadi kaya seperti mereka, berfikirlah dengan tenang dan lapang, jangan sehingga keterujaan melihat orang menjadi kaya menutup pertimbangan akal yang diberikan Tuhan. Mengapa perlu menjadi kaya dengan cara mengajak orang menjadi kaya, tak ke pelik tu? Jika begitu, apa nasib golongan orang yang terakhir dalam sistem itu?. Siapa lagi yang perlu mereka ajak?

Jangan butakan hati dengan alasan pasti tiada orang yang terakhir, kerana konsepnya jumlah manusia itu bukan infiniti. Malah di Malaysia ini cuma wujud kurang daripada 17juta manusia yang berumur 18 hingga 60tahun. Itu belum ditolak mereka yang berada jauh di pedalaman, mereka yang buta huruf, mereka yang OKU, dan yang paling penting belum termasuk orang-orang yang bijak kerana tidak mudah dipengaruhi untuk menyertai skim-skim sebegini. Dan percayalah bahawa bilangan orang yang rugi (tidak mendapat downline) dalam skim MLM/Piramid ini adalah lebih ramai daripada orang yang berjaya mendapat downline.

Sekian dulu untuk permulaan. Saya menekankan konsep asas bilangan orang yang rugi lebih ramai daripada orang yang berjaya di dalam sesuatu skim piramid kerana itulah punca segala kebathilan di dalam perniagaan ini. Ia belum dicampurkan lagi dengan faktor-faktor lain seperti pengambilan untung yang melampau, penipuan dalam urusan jualan dan janji-janji kosong untuk mendapatkan downline.

Selamat membaca saya ucapkan, semoga bertemu lagi.

Wassalaam. 

No comments:

Post a Comment